Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer vitae adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget ut, dolor. Aenean massa. Cum sociis pretium qui asem. Nulla consequat massa quis.

Popular Post

Sign up for newsletter
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Liity postituslistalle

Blog

Ketogeeninen Viherpommi

Yksi viime kesän suosikki resepteistä oli tämä ketogeeninen vihersmoothie. Keksimme sen kokeillessamme muutaman kuukauden vegaanista keto ruokavaliota. Jos vihreä ei maistu muussa muodossa, tällä reseptillä saa nopeasti tankattua ison osan päivän saantisuosituksista.

Ketogeenisella ruokavaliolla päivän energiasta 70% tulee rasvasta 20% proteiinista ja 10% sokerista. Sokerin määrää vähennetään ruokavaliosta, sillä se nähdään huonona energian lähteenä. Rasvan uskotaan palavan tasaisemmin, eikä se nosta verensokeria. Sokerin kaikissa muodoissa uskotaan olevan myös syy tai ravinto monille sairauksille kuten vaikka sokeritauti ja syöpä.

Aihe on kiinnostava mutta emme ole sitä ainakaan vielä täysin omaksi ottaneet. Näemme kuitenkin äärettömän tärkeänä teollisten sokerien, siirappien ja nektarien poistamisen ruokavaliosta. Kuivatut hedelmät kannattaa pitää myös harvinaisena herkkuna. Suosittelemme syömään tuoreita hedelmiä jossa hedelmän mukana tulee neste sekä kuitu. Uskomme että sokeri imeytyy luonnollisessa muodossaan kuidun kanssa hitaammin ja näin myös määrät pysyvät kohtuullisempana. Esimerkkinä söisitkö 30 persikkaa tuoreena? Kuivattuna söisit niitä varmasti enemmänkin. Puhumattakaan puhtaasta sokerista.

Mikäli et näe vaikeana olla vähemmillä sokereilla uskomme, että myös tuoreiden hedelmien määrää kannattaisi vähentää mahdollisuuksien mukaan. Näiden sijaan suosittelemme syömään mahdollisimman paljon vihreitä kuten salaatteja, kaaleja ja yrttejä. Jos hortoilu kiinnostaa villiyrttien ravintomäärät ovat lisäksi moninkertaisia kaupassa myytäviin verrattuna.

Yllä avatun ideologian takia tässä vihersmoothiessa ei ole marjoja (paitsi koristeena) tai hedelmiä, vaan makeus tulee kookoskermasta. Hedelmien ja vihannesten sekoittaminen smoothieissa tai samassa ruokailussa ei ole mielestämme myöskään ruuansulatuksen kannalta optimaalista, sillä ne sulavat keskenään huonosti. Tämä vaikeuttaa varmasti imeytymistä ja ruuasta saadun energian ja ravinnon määrän hyötysuhde pienenee.

Resepti:


400ml Kookosmaitoa (Go-Tan tai Biona)
1/2 Kurkku
1 Avocado
1 Lehtikaalin lehti
1/2 tl Spirulinaa
Kourallinen Pinaattia

Koristelu:

Chian siemeniä
Hampun siemeniä
Kuusenkerkkä jauhetta (Arctic Warriors)

Chian- ja Hampunsiemeniä, sekä kuusenkerkkä jauhetta koristeluun tai smoothien sekaan sekoitettuna. Chia antaa mukavaa mousse maista koostumusta smoothieen sekoitettuna, hampunsiemenet rouskuvat kivasti antaen purutuntumaa ja kerkkä jauhe piristää makua mukavasti.

Koristeluun ja smoothien sekaan sopii loistavasti myös suomalaiset superfoodit kuten kuusenkerkkäjauhe tai tuoreet pihlajanmarjat joita löytyy pitkälle syksyyn jopa alku talveenkin asti. Kuusenkerkkäjauhe sisältää runsaasti A- ja C-vitamiinia, hivenaineita, antioksidantteja ja antibakteerisia eteerisiä öljyjä. Ei siis hassumpaa lähiruokaa! Suomalaisten olisikin syytä olla ylpeitä puhtaasta luonnosta ja sen huikeista antimista ja jotka kasvavat arktisissa olosuhteissa keräten näin huikeita määriät ravinteita. Miksi siis kasvattaa ja kuljettaa superfoodeja muualta maailmasta kun meillä on niitä vaikka muille jakaa myös Suomessa!

marraskuu 28, 2018
Vähähiilariset Keto Leivät
Näiden maukkaiden leipien leipominen on nopeaa, mutta raaka-aineiden löytäminen erityisesti luomuna, muovittomana ja yleisesti...
kesäkuu 17, 2019
Kotoisat Sienipullat
Kirjoittanut:

jpeterlinden@hotmail.com

Olen 31 vuotias ammattivalokuvaaja. Lisäksi teen satunnaisesti töitä Ekokauppa Ekolossa. Kasvissyöjänä aloitin 17 vuotta sitten ja vegaani olen ollut reilu vuoden. Harrastuksiani ovat mm. punttisali, ruoka, matkustelu, remonttihommat, sisustus ja puutarhatyöt. Mottoni on: rakkautta yli rajojen!