Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer vitae adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget ut, dolor. Aenean massa. Cum sociis pretium qui asem. Nulla consequat massa quis.

Popular Post

Sign up for newsletter
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Liity postituslistalle

Blog

Kvinoa Hamppari

Aikaisemmin aika vieraaksi jäänyt kvinoa (quinoa) on tullut tutummaksi Berliinissä. Siellä sitä taidetaan käyttää vähän kuin Suomessa kauraa. Meille se on mieluista sen gluteenittomuuden takia. Jos jotain viljoja käytämme niin luontaisesti gluteenitonta kauraa.

Kvinoassa on enemmän proteiinia kuin riisissä tai muissa viljoissa. Se sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia yhdeksää välttämättöntä aminohappoja oikeassa suhteessa, mikä on harvinaista kasvikunnan tuotteissa. Kun ruoan proteiinissa on riittävästi tai lähes riittävästi kaikkia tarvittavia aminohappoja, on kyseessä hyvälaatuinen proteiini. Ihmisen tarvitsemia aminohappoja on 20, joista 11 elimistö kykenee valmistamaan itse. Loput yhdeksän sen täytyy tämän hetkisten yleisen näkemyksen mukaan saada ruoasta.

Vegaanille tämä tieto on tärkeää sillä harvoissa kasveissa on kaikki välttämättömät aminohapot. Voimme kuitenkin saavuttaa hyvänlaatuisen koostumuksen yhdistelemällä eri kasvikunnan tuotteita. Esim. pähkinät ja palkokasvit tarvitsevat tuekseen viljan tärkeitä aminohappoja, ja näin ne muodostavat yhdessä tarvittavan kokonaisuuden.

Proteiinin lisäksi kvinoa sisältää paljon ravintokuitua, fosforia, rautaa ja magnesiumia.

Kvinoa Hamppari 4:lle

2dl Kuivaa Quinoaa (400g keitettyä)
4 Pientä porkkanaa (230g)
85g Parsakaalia (pakasteena)
200g Kikhernejauhoa
6kpl aurinkokuivattuja tomaattisiivuja

Mausteina: curry, pippurisekoitus (myllystä), valkosipuli, sipuli, paprika, grillausmauste, juustokumina, korianteri ja mustasuola.

Huuhtele ja keitä 2dl quinoaa. Keitinaika vaihtelee halutusta lopputuloksesta. Itsellä kiehumisaika oli pienellä lämmöllä 20 minuuttia kun vilkasin vain minuuttiajan nopeasti pakkauksesta. Myöhemmin tarkasteltuani ohje oli puuroon. Seuraavalla kerralla kokeilen varmasti puolet lyhyempää aikaa koska haluaisin pihveihin mukaan enemmän quinoan koostumusta.

Huutele quinoa keittämisen jälkeen ja kaada monitoimikoneeseen huuhdeltujen porkkanoiden ja parsakaalin, kikhernejauhon sekä aurinkokuivattujen tomaattisiivujen kanssa.

Mikäli haluat pihveihin enemmän tekstuuria ja sattumia voit lisätä esim porkkanat mukaan viimeisenä tai heittää sekaan muutaman pähkinän.

Kuvan annoksessa pihvien välissä on avokadoa, tomaattia, nori merileväpaperia ituja sekä Urtekram pestokastiketta.

 

tammikuu 16, 2017
Sushia Kahdelle
Kokeilimme Sushin valmistusta ensimmäistä kertaa elämässä. Teimme muutamia makutestejä ja alla olevasta reseptistä tuli...
tammikuu 18, 2017
Vanilja Riisivanukas
Reilu vuoden oltu nyt vegaaneja ja saman ajan vierotettu itteämme kokoajan enemmän makeasta erityisesti...
Kirjoittanut:

jpeterlinden@hotmail.com

Olen 31 vuotias ammattivalokuvaaja. Lisäksi teen satunnaisesti töitä Ekokauppa Ekolossa. Kasvissyöjänä aloitin 17 vuotta sitten ja vegaani olen ollut reilu vuoden. Harrastuksiani ovat mm. punttisali, ruoka, matkustelu, remonttihommat, sisustus ja puutarhatyöt. Mottoni on: rakkautta yli rajojen!